تبلیغات

آرشیو

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    دهکده سافت ویر : از سال 2009 به بعد تا به حال خدمات زیادی را به مردم شریف افغانستان بخصوص مردم شریف ولایت هرات باستان کرده است . و افتخار دارد تا در آینده های نزدیک شرکت را هم برای خود بسازد.

امکانات جانبی

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 3
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 2
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 15
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 0
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 13
    بازدید هفته بازدید هفته : 28
    بازدید ماه بازدید ماه : 25
    بازدید سال بازدید سال : 800
    بازدید کلی بازدید کلی : 8,138

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.74.54
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403

جنگنده‌های روسیه از فاصله ۵۰۰ متری ناوشکن آمریکایی پرواز کردند

جنگنده‌های روسیه از فاصله ۵۰۰ متری ناوشکن آمریکایی پرواز کردند

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که اعزام ناوشکن یو‌اس‌اس راس به دریای سیاه را از قبل اعلام کرده بود

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که هواپیماهای جنگی روسیه از نزدیکی یک ناوشکن آمریکا در دریای سیاه گذشته‌اند.

رسانه‌های روسیه هم گفته‌اند که ناوشکن آمریکایی یو‌اس‌اس راس، رفتاری "خصمانه" داشته است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که این ناو جنگی آمریکا در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود.

وزارت دفاع روسیه از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

این ناو آمریکایی، ویدیویی منتشر کرده که هواپیماهای جنگی روسیه را در حین پرواز از فاصله ۵۰۰ متری این ناوشکن نشان می‌دهد.

رسانه‌های روسیه به نقل از منابع نظامی این کشور گفته‌اند که خدمه ناوشکن آمریکایی "رفتاری خصمانه و تحریک‌آمیز" داشتند.

این رسانه‌ها گفتند که جنگنده‌های سوخو-۲۴ روسیه به خدمه این ناوشکن نشان دادند که روسیه آماده است تا از تجاوز به مرزهای خود جلوگیری کند و از منافعش دفاع کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که جنگنده‌های روسیه موشک همراه نداشتند و ناوشکن آمریکایی به مسیر خود ادامه داد.

وزارت دفاع آمریکا گفته‌ است که این کشور از قبل اعزام این ناوشکن به دریای سیاه را اعلام کرده بود.

ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر سواستوپل در جنوب غربی کریمه مستقر است که توسط روسیه به خاک روسیه الحاق شده است.

ناتو چندی پیش در آب‌های دریای سیاه مانور نظامی برگزار کرد و روسیه هم هشدار داد که چنین مانورهایی، آب‌های دریای سیاه را به یک منطقه نظامی بدل خواهد کرد.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 6:26 قبل از ظهر

شماری از توزیع کننده‌گان مواد مخدر در عملیات‌هایی جداگانه در کابل دستگیر شدند

شماری از توزیع کننده‌گان مواد مخدر در عملیات‌هایی جداگانه در کابل دستگیر شدند

معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله روز سه شنبه در چند عملیات جداگانه در کابل، شماری از توزیع کننده‌گان و فروشندهگان مواد مخدر را در این ولایت دستگیر کرد.

مسئولان این معینیت می‌گویند که هنوز هم پس از هر گرفتاری، افرادی در داخل نظام برای رهایی این افراد با مسئولان امنیتی تماس می‌گیرند.

این در حالی است که شمار زیادی از معتادان مواد مخدر و فروشنده‌گان آن پولیس را به همدستی و حق گرفتن از آنان متهم می‌سازند.

در این عملیات‌ها تا ۱۵ کیلوگرم چرس، تریاک و انواع دیگر مواد مخدر به دست آمد.

نظامی پوشان معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، نخستین دستگیریشان را در باغ علی مردان انجام دادند، آنان مردی را با بیش از نیم کیلو هروئین و شیشه که نوعی خطرناک از مواد مخدر است، دستگیر کردند که در لباس معتادان مواد مخدر دست به فروش این مواد می‌زد و با ظاهری مانند معتادان مواد مخدر شناسایی خود را دشوار ساخته بود.

خواجه میر فروشنده‌ی مواد مخدر اظهارداشت: "پولیس حوزه که پول نگیرد پس من چطور می توانم این مواد را بفروشم؟ من امروز اولین بار است که این جا آمده ام در اصل افراد اصلی را گرفتار نمی کنند و می آیند ما را دستگیر می کنند."

معتادان به مواد مخدر پول حاصل از فروش آهن، آلمینیوم و پول هایی را که روزانه از گدایی و دیگر راه‌ها به دست می‌آورند را به فروشنده‌گان مواد مخدر می‌دهند و به گفته‌ی خودشان کمتر از یک گرام هروئین را تا ۲۰۰ افغانی و کمتر از یک گرام شیشه را تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ افغانی خریداری میکنند.

نصیر معتاد به مواد مخدر میگوید: "پولیس حوزهی اول از ما پول میگیرد و تا سه درصد در فروش مواد مخدر با فروشندهگان این مواد شریک هستند."

رضوان یکی دیگر از معتادان مواد مخدر ادامه داد: "من هشت سال میشود که معتاد هستم و اگر این مواد آزاد خرید و فروش نشود من از کجا میتوانم مواد مخدر خریداری کنم و از آن استفاده کنم؟."

 

ادامه خبر را در ادامه مطلب بخوانید.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 6:01 قبل از ظهر

بریتانیا ۵۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۵ به افغانستان کمک خواهد کرد

بریتانیا ۵۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۵ به افغانستان کمک خواهد کرد

دسماند سوین وزیر نهاد توسعه‌ی جهانی بریتانیا روز سه شنبه با حضور در یک نشست خبری در کابل از کمک ۵۰۰ میلیون دالری کشورش به افغانستان برای سال ۲۰۱۵ میلادی خبرداد.

این وزیر بریتانیایی که پس از ۴۵ سال به کابل آمده بر تأمین صلح در افغانستان تأکید کرد؛ پدیده‌ای که نه تنها به سود افغانستان گفته شده بل ثبات منطقه نیز با تأمین صلح در افغانستان وابسته است.

آقای سوین در ادامه اظهارداشت: "حکومت افغانستان باید روند گفت‌وگوهای صلح را آغاز کند. این کار می‌تواند آینده‌ی دور افغانستان را تضمین نماید".

وی ادامه داد: "من مطمئن هستم که پاکستان در فراهم ساختن سهولت‌ها در این روند نقش برجسته‌ای می‌تواند بازی کند. بریتانیا نیز در این روند کمک خواهد کرد".

وزیر نهاد توسعه‌ای جهانی بریتانیا از اراده‌ی حکومت وحدت ملی در کار مبارزه با فساد ستایش کرد و افزود که بریتانیا می‌خواهد اطمینان یابد که کمک‌هایش در جای درست هزینه می‌شود.

وی ادامه داد که کشورش افغانستان را ترک نخواهد کرد.

این مقام بلند پایه‌ی بریتانیا تأکید کرد: "ما افغانستان را ترک نکرده‌ایم. ما برای درازمدت در اینجا هستیم و تعهد دوامدار به افغانستان داریم. ما امسال ۵۰۰ میلیون دالر در افغانستان مصرف خواهیم کرد".

آقای سوین نخستین وزیر حکومت تازه‌ی بریتانیا است که به کابل می‌آید.

وی ۴۵ سال پیش در سال ۱۹۷۰ میلادی نیز به کابل آمده بود. وی در این سفر دو روزه با رهبران حکومت وحدت ملی، وزیر مالیه و بازرگانان افغان دیدار کرده است.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 6:00 قبل از ظهر

۶ مقام بلند پایه‌ی وزارت شهرسازی تاکنون برای پاسخگویی به لوی سارنوالی حاضر نشده‌اند

۶ مقام بلند پایه‌ی وزارت شهرسازی تاکنون برای پاسخگویی به لوی سارنوالی حاضر نشده‌اند

شش تن از مقام‌های بلند پایه‌ی وزارت شهرسازی که به فساد گسترده در پروژه‌های این وزارت متهم هستند، تاکنون برای بازجویی به لوی سارنوالی حاضر نشده‌اند.

سرپرست لوی سارنوالی می‌گوید که این نهاد دستور بازداشت آنان را صادر کرده است، اما روشن نیست که این مقام‌های متهم به اختلاس و فساد در کجا هستند.

هر چند گزارش‌هایی از فرار برخی از این متهمان در دست است اما سرپرست لوی سارنوالی می‌گوید که اگر آنان فرار هم کرده باشند؛ این نهاد آنان را به کشور باز می‌گرداند.

نورحبیب جلال سرپرست لوی سارنوالی اظهارداشت: "تاکنون این افراد برای تحقیق به لوی سارنوالی حاضر نشده‌اند؛ بررسی‌های ما از سوی یک هیأت که برای این اتهام موظف شده ادامه دارد و حتا ما به نهادهای کشفی دستور بازداشت‌شان را هم دادیم."

درحالی که گزارش‌هایی در رابطه با مداخله‌ی زورمندان در این رویداد و فرار برخی دیگر از آنان از کشور وجود دارد اما سرپرست لوی سارنوالی در این باره می‌گوید: "در این مورد چیزی گفته نمی‌توانم که آیا کسی فرار کرده یا نه اما اگر کسی فرارهم کرده باشد ما از طریق پولیس انترپل در کشور پس بر می‌گردانیم."

در مجلس سنا هم گفته ها از گسترده‌گی این فساد حکایت دارد و سناتوران از لوی سارنوالی می‌خواهند که این رویداد را بگونه‌ی جدی بررسی کنند.
فیصل سمیع یکی از سناتوران گفت: "امید است که به فساد رسیده‌گی شود و افشا شدن این فساد درسی برای دیگر وزیران تازه باشد که فساد پیشگان را افشا کنند."

گل احمد اعظمی دیگر سناتور افزود: "تا جایی که من اطلاع دارم بسیاری از آپارتمان ها برای زورمندان توزیع شده است."

رئیس جمهور غنی شام پنجشنبه پس از دیدار با مقام‌های وزارت امور شهرسازی وظایف احمد شاه همت رئیس شهرسازی مرکز، محمد امین "امین" رئیس املاک و اسکان، احمد نواز بختیاری رئیس تصدی خانه سازی، گل رحیم زیارمل رئیس پلان و آمر پروژه مکروریان پنجم، سیدامان الله سادات مسئول مالی دفتر انسجام آپارتمان‌ها و محمد امین قانع مسئول دفتر انسجام آپارتمان‌های این وزارت را به اتهام فساد و رشوه ستانی در قراردادهای پروژه‌های ساختمانی، توزیع آپارتمان‌ها به مقام‌های بلندپایه دولت و نزدیکان‌شان و ساخت بلاک‌هایی با کیفیت پایین به حالت تعلیق درآورد.

برخی از منابع می‌گویند که در این فساد کلان مقام‌های بلندپایه‌ی دولت و زورمندان نیز دست دارند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 5:59 قبل از ظهر

برخی آموزگاران شهر کابل در اعتراض به وعده خلافی رئیس جمهور امروز کار نکردند

برخی آموزگاران شهر کابل در اعتراض به وعده خلافی رئیس جمهور امروز کار نکردند

آموزگاران شماری از مکتب‌های شهر کابل در اعتراض به آنچه که وعده خلافی حکومت گفته می‌شود، امروز دست از کار کشیدند.

این آموزگاران خواهان توزیع زمین به آموزگاران و افزایش حقوق این قشر از جامعه شدند، آنان می‌گویند که رئیس جمهور به آنان وعده سپرده بود که به مشکلات‌شان رسیده‌گی خواهد کرد.

این اعتراض کننده‌گان می‌افزایند تا هنگامی که به مشکلاتشان رسیده‌گی نشود به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد.

وزارت معارف برآورده شدن این خواست‌های آموزگاران را در کوتاه مدت دشوار می‌داند؛ اما از تلاش رهبری حکومت برای حل مشکلات آموزگاران سخن می‌زند.

با ادامه‌ی اعتراض‌های آموزگاران؛ این بار آنان در مکتب‌های سردار کابلی، مهراب‌الدین و لیسه‌ی دخترانه‌ی گذرگاه و غازی ادی دست از کار کشیدند.

سلطانه آموزگار در لیسه‌ی سردار کابلی اظهارداشت: "ما امروز به خاطر این اعتصاب کردیم که وعده‌هایی که رئیس جمهور به ما داده بود عملی نشدند".

قدسیه آموزگار در لیسه‌ی سردار کابلی هم افزود: "ما تا هنگامی که برای حل مشکلات آموزگاران اقدام نشود به مکتب‌ها حاضر نمی‌شویم و به اعتراض خود ادامه می‌دهیم".

توزیع نمره‌های زمین و افزایش حقوق ماهانه‌ی آموزگاران از خواسته‌های اعتراض کننده‌گان است و می‌گویند که رئیس جمهور به آموزگاران در این زمینه وعده سپرده بود، اما از زمان وعده‌هایی سپرده بود که تاکنون این وعده‌ها عملی نشده‌اند.

شفیق الرحمان آموزگار در لیسه‌ی نسوان گذرگاه تصریح کرد: "خواست ما این است که به آموزگاران یک نمره‌ زمین داده شود و به معاش آنان توجه شود. معاشی که ما به دست می‌آوریم برای ما بسنده نیست".

شکریه ضیاء آموزگار در لیسه‌ی مهراب الدین ادامه داد: "من ۳۵ سال تجربهی کار در بخش معارف دارم اما یک آموزگار که تازه میآید معاشاش برابر معاش من است این چگونه عدالت است".

محمود حقمل سخنگوی وزارت معارف خاطرنشان کرد: "توزیع زمین به آموزگاران و ازدیاد معاش آنان یکی از اولویت‌های رهبری وزارت معارف است، اما معاش آموزگاران هنگامی زیاد خواهد شد که درآمدهای ملی ما افزایش یابد".

این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که در کمتر از یک ماه اخیر شماری از آموزگاران لیسه حبیبیه چند بار دست به اعتراض زدند و خواهان افزایش معاشات، توزیع نمره‌های رهایشی و فراهم ساختن زمینه‌ی بهبود زندهگی برای آموزگاران شدند؛ اما آموزگاران می‌گویند که به خواست‌های آنان کمتر رسیده‌گی شده است.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 5:58 قبل از ظهر

انتقاد مجلس از معطل ماندن پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در کمیسیون ملی تدارکات

انتقاد مجلس از معطل ماندن پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در کمیسیون ملی تدارکات

اعضای کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نماینده‌گان می‌گویند که متوقف ماندن پروژه‌های بزرگ به روند بازسازی و توسعه‌ی اقتصادی کشور بیشترین زیان را می‌زند و دولت باید در این زمینه بگونه‌ی فوری اقدام کند.

بیش از پنج ماه از سال مالی گذشته است، اما تاکنون کار چندین پروژه‌ی بزرگ که از سوی کشورهای کمک کننده‌ تمویل می‌شوند در کمیسیون تدارکات معطل مانده است زیرا رئیس جمهور دستور داده که تمامی پروژه‌ها باید از سوی کمیسیون ملی تدارکات بررسی شوند و از نظر رئیس جمهور بگذرند.

امیرخان یاز رئیس کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نماینده‌گان اظهارداشت: "از سال مالی شش ماه گذشته است و ده‌ها پروژه در کمیسیون تدارکات ملی بند است، خواست شورای ملی همین است که اجازه بدهند تا پروژه‌هایی که پول شان از بودجه‌ی غیراختیاری تأمین می‌شود کارشان آغاز و مشکل مردم حل شود".

درهمین حال مسئولان وزارت مالیه می‌گویند که بررسی‌ها درباره‌ی چندین پروژه‌ی بزرگ ملی جریان دارد و آنان منتظر هدایت از سوی ریاست جمهوری برای تمویل این پروژه‌ها هستند.

عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه افزود: "یک تعداد پروژه‌های بزرگ که تحت بررسی است و ما هم منتظر هستیم که هر نوع هدایت که از سوی مقام عالی ریاست جمهوری برای ما داده شود، واجب الاجرا خواهد بود".

کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نماینده‌گان از حکومت می‌خواهد تا هر چه زودتر کار این پروژه‌ها را آغاز کند به ویژه پروژه‌هایی که تمویل آنها اختیاری است.

زیرا ممکن است با متوقف ماندن پروژه‌ها در درازمدت، تمویل کننده گان از دادن پول برای این پروژه‌ها منصرف شوند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 5:57 قبل از ظهر

دیدار دوستانه‌ی تیم‌های فوتبال افغانستان و بنگله‌دیش با تساوی پایان یافت

دیدار دوستانه‌ی تیم‌های فوتبال افغانستان و بنگله‌دیش با تساوی پایان یافت

دیدار تیم‌‌های ملی فوتبال افغانستان و بنگله‌دیش که امروز در شهر داکا پایتخت این کشور برگزار شد با برابری یک بر یک پایان یافت.

ملی پوشان کشور امروز در دومین دیدار دوستانه‌شان پیش از آغاز رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی؛ مهمان بنگله‌دیش بودند و در یک بازی نفس گیر این بازی با تساوی پایان یافت.

در این دیدار جاهد حسن برای بنگلادیش و عصمت شینواری برای افغانستان گلزنی کردند.

بازی را تیم میزبان را هجومی آغاز کرد و در همان لحظات نخست حملاتی را روی دروازه افغانستان ترتیب داد. هوای بارانی و جمع شدن آب در قسمت‌هایی از میدان مانع از انجام بازی تیمی بازیکنان دو تیم شد.

در دقیقه‌ی چهارم بازیکنان بنگله‌دیش در پشت محوطه‌ی جریمه افغانستان صاحب ضربه‌ی خطا شدند.

بازیکن بنگله‌دیشی توپ را روی دروازه‌ی افغانستان ارسال کرد و جاهد حسن بازیکن شماره‌ی نه بنگله‌دیش با ضربه‌ی سر دروازه افغانستان را باز کرد.

پس از این گل؛ بازیکنان افغانستان برای جبران گل خورده پیش کشیدند، اما جمع شدن آب در قمست‌هایی از زمین مانع از انجام بازی خوب از سوی بازیکنان افغانستان می‌شد.

در دقیقه‌ی ۲۵ بازی خطای بازیکن شمارهی ۱۲ بنگلادیش به روی فیصل شایسته نخستین کارت زرد این دیدار را در پی داشت.

در دقیقهی ۲۶ فیصل شایسته توپی را روی دروازهی بنگلادیش ارسال کرد که دروازهبان بنگلادیش در مهار توپ اشتباه کرد، اما مدافعان بنگله‌دیش توپ را به کرنر فرستادند.

 

برای ادامه خبر به ادامه مطلب بروید.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 1394/03/12 ساعت: 19:47 بعد از ظهر

مزار شهری برای زنده‌گی؛ امنیت سبک زنده‌گی شهروندان این شهر را تغییر داده است

مزار شهری برای زنده‌گی؛ امنیت سبک زنده‌گی شهروندان این شهر را تغییر داده است

خانواده‌ها در مزارشریف همزمان با گرم شدن هوا با نادیده گرفتن تهدیدهای امنیتی تا نیمه‌های شب در پارک‌ها و خیابان‌ها گرد می‌آیند و از زنده‌گی لذت می‌برند، چیزی که شاید کمتری کسی باور کند.

در حالی که ولایت‌های نسبتا آرام شمال؛ امسال گواه ناامنی‌های بی پیشینه بوده است، اما مزارشریف شاید تنها شهر در شمال کشور باشد که روزها و شب‌های پر جنب وجوش دارد.

هرچند دامنه‌ی ناامنی‌ها امسال در بیشتر بخش‌های شمال کشور گسترش یافته‌اند و هیچ بخشی از این تهدیدها در امان نیست؛ اما مردم در شهر مزارشریف از یک زنده‌گی آرام لذت می‌برند.

نجیب‌الله بازرگان اظهارداشت: "من بگونه‌ی معمول پس از کار با دوستانم برای نوشیدن چای، قهوه و سرگرم کردن خود شامگاه به مکان‌های تفریحی شهر می‌رویم".

روح‌الله انصاری مالک یک کلپ در شهر مزار گفت: "ما هر روز پذیرای ۴۰۰ تا ۵۰۰ مشتری در کلپ خود هستیم و زمان شلوغی ما از ساعت هفت تا ۱۰ شب است. همه اینها مربوط به امنیت خوب در مزار شریف میشوند، زیرا مردمان ما کدام نگرانی امنیتی ندارند."

بسیاری از هوتل‌ها، رستوران‌ها، کلپ‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی، محل عرضه‌ی خدمات اینترنتی و فروشگاه‌ها تا نیمه‌های شب در مزارشریف باز هستند.

نه تنها مردان بل زنان نیز با خاطری آسوده و بدون توجه به تهدیدهای احتمالی روز و شب به زنده‌گی عادی‌شان در مزارشریف ادامه می‌دهند.

بالا رفتن سطح زنده‌گی و رعایت فرهنگ شهرنشینی از دیگر ویژه‌گی‌های دیگر شهر مزارشریف است.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها به ویژه رادیو وتلویزیون نقش برجسته‌ای در بالا رفتن فرهنگ شهرنشینی در مزارشریف بازی کرده‌اند.

منیژه احمدی کارمند یک رادیوی خصوصی در مزارشریف در این باره افزود: "این ایستگاه رادیویی به زنان کمک می‌کند تا درباره‌ی حقوق‌شان بدانند به ویژه حق کارکردن تا بتوانند با کار کردن درآمدی داشته باشند و برای آینده‌ی خودشان تصمیم بگیرند."

فرنگیس عضو شورای ولایتی بلخ نیز خاطرنشان کرد: "اگر امنیت نباشد ما زنده‌گی بهتری نخواهیم داشت و من به حیث باشنده‌ی بلخ جرأت بیرون شدن از خانه، کار کردن و رفتن به دانشگاه را نخواهم داشت."

باشنده‌گان شهر مزارشریف از دیگر شهروندان کشور می‌خواهند که با تهدیدها پیکار کنند تا دشمنان صلح از جنگ و خونریزی خسته شوند.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 1394/03/12 ساعت: 19:45 بعد از ظهر

۷ تن در درگیری‌های امروز بغلان کشته شدند

۷ تن در درگیری‌های امروز بغلان کشته شدند

مقامهای محلی روز سه شنبه میگویند که در درگیری میان جنگجویان طالب و نیروهای دولتی در ولایت بغلان سه غیرنظامی و چهار نظامی کشته و پنج تن دیگر به شمول ۲ غیرنظامی، زخم برداشتند.

مقامهای محلی بغلان افزودند که این درگیری در حوالی ساعت چهار بامداد امروز در شهر پلخمری هنگامی رخ داد که گروه از جنکجویان طالب بر برخی از پاسگاه پولیس حمله کردند و تاکنون ادامه دارند.

درهمین حال؛ حلیم غفوری معاون صحت عامه بغلان وضعیت شماری از زخمیان را خوب نمی‌داند.

طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند.

شورشیان در یک ماه گذشته فعالیت‌های هراس‌افگنانه‌شان را در بخش‌هایی از این ولایت افزایش داده‌اند و هموار نیروهای امنیتی را آماج قرار می‌دهند.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 1394/03/12 ساعت: 18:12 بعد از ظهر

مقامات پاکستانی: اعضای رهبری طالبان و شبکه‌ی حقانی باید به کابل سپرده‌ شوند

مقامات پاکستانی: اعضای رهبری طالبان و شبکه‌ی حقانی باید به کابل سپرده‌ شوند

رئیس کمیته‌ی روابط خارجی مجمع ملی پاکستان می‌گوید که اسلام آباد با سپردن اعضای رهبری طالبان و شبکه‌ی حقانی به کابل، باید کشتی صلح افغانستان را به مقصد برساند، خواستی که سال‌ها است زبان زد مقام‌های افغان و شهروندان این کشور بوده است.

میراحمد جوینده معاون ارتباطات و دادخواهی واحد پژوهش و ارزیابی افغانستان در این باره اظهارداشت: "بالاخره مقام‌های پاکستان تأیید کردند که رهبری گروه‌های تروریستی را آنان دارند و اگر آنچه را امروز به زبان آوردند عملی شود، یک اقدام خوب است."

پاکستان در گفت‌وگوهای صلح یک ضلع اصلی مثلث این روند است، اما باورها بر این است که هرگونه سیاست افغانستان، برای قانع ساختن اسلام آباد به کمک صادقانه در این روند کارا نبوده است.

رستم شاه مومند سفیر پیشین پاکستان در افغانستان معتقد است: "کسانی که در کویته بودند، حالا آنجا را ترک کرده‌اند و من فکر نمی‌کنم که پاکستان به اندازه‌ای بر آنان اثر داشته باشد که مجبورشان کند، زیرا آنان خودشان تصمیم می‌گیرند."

نشست با طالبان برای صلح پس از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و از این میان در ماه جون همان سال نشستی با طالبان در شهر کیوتوی جاپان برگزار شد، مالدیف هم در این سال گواه رویداد همانند بود و پس از آن در دسامبر سال ۲۰۱۲ نشستی در فرانسه برگزار شد.

این روند همچنان ادامه یافت و در تازه‌ترین رویداد قرار است که روز ششم ماه جون سال جاری نشستی در شهر دبی برگذار شود، انتظار می‌رود که در روزهای پایانی ماه رمضان هم نشستی با حضور طالبان در قطر برگذار گردد.

خالد پشتون نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نماینده‌گان خاطرنشان کرد: "تا زمانی که حکومت یک سیاست روشن در قبال طالبان و پروسه‌ی صلح نداشته باشد از گذشته‌ها معلوم شده است که برگزاری چنین نشست‌هایی بسیار سودمند نیست".

چند دهه می‌شود که مردم در انتظار نمایان شدن روزنه‌ای از پنجره‌ی صلح هستند، هرگونه تلاش و در سال‌های پسین هر سیاستی از سوی دولت مردان افغان راه را برای آمدن صلح به کشور باز نکرد، اما مردم تنها به امید داشتن یک آینده‌ی به دور از خشونت نفس می‌کشند و خواست‌ها این است که رهبران حکومت فاصله‌‌ی خود را با صلح کوتاه سازند.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 1394/03/12 ساعت: 18:10 بعد از ظهر

ليست صفحات

تعداد صفحات : 6