تبلیغات

آرشیو

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    دهکده سافت ویر : از سال 2009 به بعد تا به حال خدمات زیادی را به مردم شریف افغانستان بخصوص مردم شریف ولایت هرات باستان کرده است . و افتخار دارد تا در آینده های نزدیک شرکت را هم برای خود بسازد.

امکانات جانبی

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 3
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 6
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 2
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 4
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
    بازدید هفته بازدید هفته : 9
    بازدید ماه بازدید ماه : 6
    بازدید سال بازدید سال : 781
    بازدید کلی بازدید کلی : 8,119

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.222.155.58
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

وزیر معادن افغانستان: پیشرفت پروژه مس عینک در هفت سال صفر بوده

وزیر معادن افغانستان: پیشرفت پروژه مس عینک در هفت سال صفر بوده

معدن مس عینک در ولایت لوگر از نقاط نسبتا نا‌امن افغانستان است

وزیر معادن و پترولیم افغانستان گفته که قرارداد پروژه استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر به نفع افغانستان نیست و این قرارداد را طبق شرایط قبلی، دوباره امضا نخواهد کرد.

داوودشاه صبا، وزیر معادن می‌گوید که با گذشت هفت سال از آغار قرارداد، پیشرفتی در کارهای مقدماتی پروژه استخراج معدن مس عینک صورت نگرفته و کاری که در این معدن صورت گرفته صفر است.

آقای صبا که امروز در جلسه عمومی مجلس نمایندگان افغانستان فراخواده شده بود تاکید کرد که این پیشنویس قرارداد را به هیچ قیمتی امضا نخواهد کرد.

او گفت: "پروژه مس عینک هفت سال قبل به قرارداد داده شده و وظایفی که به شرکت داده شده پیامدش روشن نشده و بعد از پنج و نیم سال پیشنویس مطالعه امکان سنجی را به ما فرستاده که قطعا از جانب دولت افغانستان قابل قبول نیست."

قرارداد استخراج این معدن به شرکت چینی ام‌سی‌سی واگذار شده و این شرکت کارهای مقدماتی استخراج این معدن را پنج سال پیش آغاز کرد. وزیر معدن افغانستان برای ادامه این پروژه باید به آن مهر تایید بگذارد.

اما آقای صبا می‌گوید که در بررسی های شرکت چینی مواردی از جمله مطالعات اثرات محیط زیستی و اثرات اجتماعی این پروژه در نظر گرفته نشده و شرکت گفته که به اساس مطالعات امکان سنجی، بسیاری از وعده ها قابل تحقق نیست.

آقای صبا می‌گوید که شرکت چینی در این مدت بهانه تراشی کرده است.

او که به پرسش های نمایندگان مردم پاسخ می‌گفت این را هم اذعان کرد که در این وزارت ظرفیتی متناسب به قرارداد پیچیده‌ای مثل مس عینک وجود ندارد.

آقای صبا اعلام کرد که گفت‌وگوها در مورد مس عینک با شرکت چینی از سر گرفته خواهد شد و تلاش خواهند کرد که این شرکت که تا حالا در کابل حتی دفتر هم ندارد، شعبه بزند.

 
دولت برای تامین امنیت پروژه استخراج مس عینک سالانه سی میلیون دلار هزینه کرده

شرکت ام‌سی‌سی تاکنون در مورد این اظهارات آقای صبا حرفی نزده است اما پیشتر گفته شده بود که برای استخراج معدن مس عینک دولت افغانستان امکانات و زمینه‌های مورد نیاز را برای این شرکت فراهم نکرده و یکی از دلایل تاخیر آغاز این پروژه هم همین عنوان شده است.

پروژه استخراج مس عینک از بزرگترین پروژه‌های افغانستان به شمار می‌رود. براساس قراردادی که قبلا میان وزارت معادن افغانستان و شرکت چینی ام‌سی‌سی، امضا شده است، این شرکت دو میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری می‌کند.

دولت افغانستان پیش بینی کرده هنگامیکه استخراج مس از معدن عینک ولایت لوگر به حداکثر تولید برسد درآمد دولت از این بابت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در سال خواهد بود. برآورد شده که این معدن سالانه ۲۵۰ هزار تُن مس بدهد.

برای تامین امنیت این پروژه دولت افغانستان سالانه ۳۰ میلیون دلار پول هزینه می‌کند و تا حالا ۲۱۰ میلیون دلار تنها در بخش امنیت مصرف کرده است.

در حاشیه این پروژه دولت خوشبین است که به طور مستقیم و غیرمستقیم ۱۰ تا ۱۵ هزار شغل ایجاد شود.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 1394/03/13 ساعت: 18:18 بعد از ظهر

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش